יחסי ציבור 2011 – מאמר ראשון

פגישה עם חברה ותיקה וקולגה הסתיימה במעין אמירה דו צדדית של "היום יחסי הציבור זה לא כמו שהיה פעם" והתגובה הייתה "אבל זה גם לא נורא שונה". אני עוסק בתחום יחסי הציבור כבר כ-18 שנים, היא "רק" 13 שנים. אחרי השיחה חשבתי לא מעט על "מה שהיה פעם", לעומת היום, על השוני ועל הדמיון. בין שתי נקודות זמן: שנת 2,000 לערך, תקופה בה האינטרנט אמנם כבר הייתה עובדה ידועה, אך עדיין לא הייתה חלק מהחיים, לבין היום.

יחסי ציבור – כללי

ככלל, המטרות לפעילות יחסי ציבור לא השתנו. מאז ומתמיד יחסי ציבור נועדו להעביר את המסרים התקשורתיים והשיווקיים של הלקוח, הארגון, אל קהלי היעד הרלוונטיים שלו. ברוב המקרים כאשר מדובר על יחסי ציבור מדובר על תדמית, על טיפול בעמדות הציבוריות כלפי הארגון/מוצריו/שירותיו/אנשיו.

ולמרות זאת, כיום פעילות יחסי הציבור היא הרבה יחד שיווקית. כלומר, כיום חלק מהפעילות היא להביא כמעט בפועל את קהל היעד אל הלקוח.

יחסי הציבור של יחסי הציבור

בהכללה גסה ניתן לומר כי אם לפני 10-11 שנים עוד היה צריך להסביר מה זה יחסי ציבור, איך זה עובד, הרי שכיום נדמה שכולם יודעים על מה מדובר, הפעילות יותר שקופה. עובדה זו דורשת ממשרדי יחסי הציבור העובדים מול ערוצי המדיה להיות הרבה יותר ממוקדי אייטם.

לא ברור מה הן עמדות הציבור כלפי התחום. מצד אחד לעתים נדמה כי לתחום יחסי הציבור אין יחסי ציבור כל כך טובים. בקרב הציבור הרחב, מנגד, קהל היעד של ציבור העוסקים בתחום יודע עד כמה זה אפקטיבי.

יחסי ציבור – מדיה ודו כיווניות

אין ספק כי השוני המשמעותי ביותר חל בתחום המדיה. כיום יש יותר ערוצי טלוויזיה, יותר תחנות רדיו ובעיקר, הרבה יותר ערוצי מדיה אלטרנטיביים ברשת – אתרי חדשות, אתרים מתמחים בתחום זה או אחר, בלוגים וכמובן הרשתות חברתיות דבר שהוביל למהפך בגישה ליחסי ציבור. אם עד עתה פעילות יחסי ציבור היא בעיקר דרך תיווך – עיתונאים, עורכים, תחקירנים וכיו"ב הרי שבאינטרנט הקשר בין הארגון לקהלי היעד שלו הוא ישיר ומאפשר דו כיוונית. לגזרת הטוקבקים אמנם יש תדמית אלימה ולעתים אף ברוטלית, אך היא עשויה לשמש כסמן קיצוני.

זירה "תרבותית יותר" היא השיח בפורומים, בבלוגים וברשתות החברתיות מאפשר לחברות ולארגונים לתקשר באופן מיידי עם קהלי היעד, לקבל מידע ולהגיב עליו באופן נקודתי.

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>