יחסי ציבור – דרושים – או איך לשלוח קורות חיים אל משרד יחסי ציבור

מבחוץ, תחום יחסי הציבור נראה מרתק, מפתה, מדליק ולא מעט אנשים רוצים לעבוד בתחום. גם המגמות לתקשורת במכללות מכשירות אנשים לעבודה בתקשורת וחלק מהבוגרים מחפשים עבודה בתחום יחסי הציבור. בממוצע אני מקבל בשבוע שלוש פניות ממחפשי עבודה בתחום. אני תמיד מציץ בקורות החיים וב-99% מהמקרים אני עונה: "תודה, אבל לא מתאים. בהצלחה". אחוז אחד מהפניות גורמות לי להתלבט קצת יותר ולפעמים הרבה יותר. בזמנו, כאשר מישהו היה נחמד במיוחד ולמרות שלא התאים, השקעתי וכתבתי לו אימייל איך לדעתי כדאי לו לפנות למשרדי יחסי ציבור. מידי פעם, אני ממחזר אימייל זה.

חיפש עבודה זו עבודה קשה מאוד. חיפוש עבודה בתחום יחסי הציבור זו עבודה עוד יותר קשה ואם יורשה לי, אני לא משוכנע כי היא כל כך משתלמת. דברים שרואים מכאן לא רואים משם ומבחוץ התחום אולי נראה מפתה, מבפנים זו עבודה קשה, לעתים מתסכלת ולמתחילים אני לא כל כך בטוח שהיא גם מתגמלת ובכל מקרה, אם אתם מתעקשים לחפש עבודה בתחום יחסי ציבור, להלן מספר טיפים איך לפנות אל משרד יחסי ציבור.

אני מניח שחלק מהעצות הבאות טובות לכל תחום, בכל מקרה, אני אתייחס בעיקר אל התחום שלי – יחסי ציבור.

חשוב לזכור כי מטרת הפניה ומשלוח קורות חיי היא להביא אתכם לראיון. לכן הפניה יחד עם מסמך קורות החיים הם בעצם כדור אחד במחסנית,בטח ובטח כאשר אתם פונים אל מישהו שאפילו לא פרסם מודעת דרושים.

בפניה לפחות אלי, אני מניח שגם אל אחרים בתחום ובכלל, אל חברות קטנות, הסטנדרט הדי מקובע של כתיבת קורות חיים הרבה פחות עקרוני מצורת הפניה, ולבטח מה שכתוב במסמך אז עדיף להשקיע בחלקים החשובים ולא בחלקים הפחות חשובים. בכל מקרה להלן מספר הדגשים:

* קורות החיים יחד עם המכתב המקדים, ולפחות אצלי, להיפך, המכתב המקדים, הפניה, יחד עם קורות החיים צריכים לגום לי לרצות להרים טלפון ולהזמין לפגישה כי "אם לא אעשה את זה, אפסיד".

* כאשר אתם פונים למשרד יחסי ציבור ולבטח לכאלו שלא פרסמו מודעת דרושים, אל תכתבו למה כדאי לכם לעבוד במשרד, אלא כתבו למה כדאי למשרד לשכור אתכם. משפט כמו "תמיד רציתי להיות איש יחסי ציבור" מעלים שאלה מה, אני מגשים המשאלות הפרטי שלך?

* הפניה תמיד צריכה להיות מאוד מאוד פרסונלית. כבר מהמייל. לשלוח את אותו אימייל לכמה משרדי יחסי ציבור, להכניס את הממוענים ב-BCC זה פשוט לא מנומס. לפניות כאלו אפילו אני שבד"כ משתדל לענות לכל פניה, לא מגיב. רוצים לעבוד במשרד של מישהו? הקדישו רבע שעה ללמוד מיהו, מה המשרד שלו עושה, חפשו את שמו ואת שם המשרד שלו בגוגל, קראו כמה מאמרים שכתב, דפדפו באתר שלו, חפשו אותו בפייסבוק וכשאתם פונים באופן תנו לנמען להרגיש שעשיתם שיעורי בית, אתם יודעים מיהו. חנופה קלה (קלה בלבד) מעולם לא הזיקה לאיש.

לפני שאתם קופצים ושואלים, מה לטרוח כל כך על כל פניה הרי שהתשובה היא כן. אתם הרי יכולים לשלוח 200 אימיילים סתמיים ולא לקבל אפילו הזמנה לראיון אחד. עדיף לשלוח 10-20 פניות מושכלות ומושקעות יגדילו פי כמה וכמה את סיכוייכם לקבל הזמנה לראין.

* חשוב להדגיש את הניסיון שיש לכם בתחום ואם אין לכם, אז… או שתנסו לקרב את הניסיון המקצועי שיש לכם אל התחום (עבדתם בתחום האירועים? בתחום הפרסום? באמצעי תקשורת כזה או אחר?) או במקרה הכי טוב, נסו לרכוש ניסיון לבד. הלא אם יש לכם גישה ויש לכם ידע אתם יכולים להתנסות על גב איזה עסק קטן שאתם עובדים בו, אולי אפילו עמותה שיקרה ללבכם.

* זכרו מה זה יחסי ציבור (בתמצית זה "לנסח את המסרים של הלקוח, לארוז אותם באופן אטרקטיבי ולמכור אותו אל קהלי היעד באמצעות ערוצי תיווך שונים, בדרך כלל *עיתונות כתובה ואלקטרונית ואינטרנט) ותסתכלו על עצמכם ותראו כי בעצם המבחן הראשון שלכם הוא לדעת למכור את עצמכם היטב

* היו סמוכים ובטוחים שאם בכל זאת פניתם בצורה מעניינת יגגלו את שמכם. אז כדאי מאוד שתעבדו על המוניטין שלכם ברשת.

* כל משרדי יחסי הציבור משקיעים מאוד בתחום המדיה החברתית. אם אין לכם ידע וניסיון, אם אין לכם היכרות ואם אתם לא שוחים בתחום, חבל על הזמן. מנגד, היכרות מעמיקה עם התחום תוסיף לכם נקודות.

* בתחום השיווק בכלל, אבל בתחום יחסי הציבור בפרט, יכולת ניסוח גבוהה היא תנאי בסיסי. הוכיחו זאת במכתב המקדים.

* י צ י ר ת י ו ת – אם תראו יצירתיות בעצם הפניה, באופן הפניה, בניסוח הפניה, יזמינו אתכם לראיון. בכל תחום השיווק בכלל נדרשת יצירתיות ועל אחת כמה וכמה בעולם יחסי הציבור. כל משרד יחסי ציבור מחפש אנשים יצירתיים. הוכיחו שאתם כאלו, לפעמים לא צריך לצרף קורות חיים בכלל, אלא רק פניה יצירתית (ולשלוח הודעה לעיתונות על כך שאתם מחפשים עבודה זה כבר משומש לאללה).

* יחסי אנוש טובים, יכולת מכירתית, אסרטיביות קלה ואם תרשו לי, אז גם קצת אובססיביות קלה, הן תכונות בסיסיות שנדרשות מכל איש יחסי ציבור. אם אתם לא כאלו, אז אולי עדיף שתחפשו עבודה משהו אחר.

 

בהצלחה

 

 

יחסי ציבור 2011 – מאמר ראשון

פגישה עם חברה ותיקה וקולגה הסתיימה במעין אמירה דו צדדית של "היום יחסי הציבור זה לא כמו שהיה פעם" והתגובה הייתה "אבל זה גם לא נורא שונה". אני עוסק בתחום יחסי הציבור כבר כ-18 שנים, היא "רק" 13 שנים. אחרי השיחה חשבתי לא מעט על "מה שהיה פעם", לעומת היום, על השוני ועל הדמיון. בין שתי נקודות זמן: שנת 2,000 לערך, תקופה בה האינטרנט אמנם כבר הייתה עובדה ידועה, אך עדיין לא הייתה חלק מהחיים, לבין היום.

יחסי ציבור – כללי

ככלל, המטרות לפעילות יחסי ציבור לא השתנו. מאז ומתמיד יחסי ציבור נועדו להעביר את המסרים התקשורתיים והשיווקיים של הלקוח, הארגון, אל קהלי היעד הרלוונטיים שלו. ברוב המקרים כאשר מדובר על יחסי ציבור מדובר על תדמית, על טיפול בעמדות הציבוריות כלפי הארגון/מוצריו/שירותיו/אנשיו.

ולמרות זאת, כיום פעילות יחסי הציבור היא הרבה יחד שיווקית. כלומר, כיום חלק מהפעילות היא להביא כמעט בפועל את קהל היעד אל הלקוח.

יחסי הציבור של יחסי הציבור

בהכללה גסה ניתן לומר כי אם לפני 10-11 שנים עוד היה צריך להסביר מה זה יחסי ציבור, איך זה עובד, הרי שכיום נדמה שכולם יודעים על מה מדובר, הפעילות יותר שקופה. עובדה זו דורשת ממשרדי יחסי הציבור העובדים מול ערוצי המדיה להיות הרבה יותר ממוקדי אייטם.

לא ברור מה הן עמדות הציבור כלפי התחום. מצד אחד לעתים נדמה כי לתחום יחסי הציבור אין יחסי ציבור כל כך טובים. בקרב הציבור הרחב, מנגד, קהל היעד של ציבור העוסקים בתחום יודע עד כמה זה אפקטיבי.

יחסי ציבור – מדיה ודו כיווניות

אין ספק כי השוני המשמעותי ביותר חל בתחום המדיה. כיום יש יותר ערוצי טלוויזיה, יותר תחנות רדיו ובעיקר, הרבה יותר ערוצי מדיה אלטרנטיביים ברשת – אתרי חדשות, אתרים מתמחים בתחום זה או אחר, בלוגים וכמובן הרשתות חברתיות דבר שהוביל למהפך בגישה ליחסי ציבור. אם עד עתה פעילות יחסי ציבור היא בעיקר דרך תיווך – עיתונאים, עורכים, תחקירנים וכיו"ב הרי שבאינטרנט הקשר בין הארגון לקהלי היעד שלו הוא ישיר ומאפשר דו כיוונית. לגזרת הטוקבקים אמנם יש תדמית אלימה ולעתים אף ברוטלית, אך היא עשויה לשמש כסמן קיצוני.

זירה "תרבותית יותר" היא השיח בפורומים, בבלוגים וברשתות החברתיות מאפשר לחברות ולארגונים לתקשר באופן מיידי עם קהלי היעד, לקבל מידע ולהגיב עליו באופן נקודתי.

 

 

 

 

שיווק, יחסי ציבור ופרסום בפייסבוק

בשנתיים האחרונות מאז חדרה פייסבוק לחיינו והשתלטה הלכה למעשה על הרשת שלנו, ברור לכולם כי נוכחות עסקית ושיווקית בפייסבוק היא הכרחית. שם נמצאים חלק משמעותי מהגולשים, שם נמצאים חלק משמעותי מלקוחות היעד וכפועל יוצא, לשם אנו צריכים לכוון לפחות חלק ממאמצי השיווק שלנו. הבעיה היא שזה לא פשוט.

פייסבוק משדרת לעסקים מסר כפול. מצד אחד היא מעודדת עסקים גדולים וקטנים להיכנס אל הרשת, ליצור עמודים עסקיים ואף מספקת כלים לצרף אל אותם עמודים גולשים. מנגד פייסבוק אינה מעודדת פעילות שיווקית בתוך הרשת ואף מאיימת, ולעתים גם מממשת את האיומים בהענשה ומחיקת עמודים ובעיקר פרופילים שהתעסקו בשיווק.

תחרויות לייקים

הפתרון המוצע לעסקים על ידי עשרות חברות אינטראקטיב ויועצי שיווק הוא יצירת עמוד או קבוצה בו יפורסמו המסרים השיווקיים של העסק והבאת מסה גדולה וראשונית של גולשים באמצעות תחרות לייקים. החשיבה הבסיסית היא כמובן נכונה. אנשים יצרפו חברים וחברים של חברים כדי להשיג לייקים.

הכתבה המעניינת של קרן צוריאל הררי בכלכליסט העולם האפל של ה-Like ממחישה את כישלון קונספט זה. באופן מדיד אכן יש מושגת גמות גדולה של לייקים, ולכאורה כמות גדולה של משתמשים מחוברים, אך אילו חסרי משמעות ובתום התחרות יתעלמו במקרה הטוב, או יתנתקו במקרה הפחות טוב מהקשר עם עמוד/קבוצה/יישום של העסק.

דרך נוספת היא להביא מבחוץ גולשי פייסבוק אל העמוד העסקי, אל הקבוצה העסקית. דרך זו נראית מעט מגוחכת בהתחשב בעובדה שאם הם כבר העסק הצליח להגיע אל מודעות הגולשים, הרי עדיף להביא אותם אל נקודות ההחלטה. למה דווקא לפייסבוק?

בעייתיות נוספת טמונה במנוע החדשות. נניח ובכל זאת הצלחנו לחבר כמות גדולה של אוהדים וחברים, הרי לא כל הודעה, או נושא שיתפרסמו בעמוד שלנו יופיעו אצל אותם גולשים מחוברים. פייסבוק משתדלת להתאים את התכנים החדשים אצל הגולשים לפי "עוצמת החיבור", כלומר כמה משתמש זה או אחר משתתף, מבקר, כמה חברים משותפים יש וכן הלאה.

הפרסום בפייסבוק לא ממוקד

נכון להיום (אפריל 2011) הפרסום בפייסבוק אינו פרסום ממוקד במיוחד. רוב המודעות מופיעות כמעט באופן אקראי למעט התאמה של שפה ומיקום גיאוגרפי (ברמת המדינה).

אנחנו כבר התרגלנו למודעות ממוקדות תוכן בגוגל והפרסום בפייסבוק נראה כמו כל פרסום אחר בכל מקום אחר, יורה לכל הכיוונים. עלות ההקלקה בפייסבוק אמנם זולה יותר מעלות ההקלקה בגוגל (בממוצע) ובכל זאת מדובר על הוצאה יקרה יותר ולא תמיד אפקטיבית בשל חוסר המיקוד שלו. אני אמנם לא מומחה לפרסום, אך בכל מקרה לא הייתי ממליץ לפרסם בפייסבוק, לפחות לא עד שלא ישכללו את המנוע שמנסה להתאים מודעות לתוכן.

גישת יחסי ציבור מול גישת הפרסום

כפי שכתבתי בעבר, ההבדל בין יחסי ציבור לפרסום מלבד (מלבד שימוש במדיה קנויה מול תוכן מערכתי) טמון באופי הפרסומי. בעוד שפרסום מעביר מסרים קצרים ברורים וחד משמעיים, הרי שיחסי ציבור פועלים על ידי הבנה. קהל היעד שנחשף לכתבה או לתוכן יחסי ציבור צריך להבין כי הדובר הוא המומחה הגדול בתחום, העסק המוזכר בכתבה הוא הטוב יותר, המוצר הספציפי שנכתב עליו הוא המתאים ביותר.

כאשר מדובר על יחסי ציבור ברשת בכלל ופייסבוק בפרט, התוכן צריך להיות תוכן בעל ערך מוסף לגולש, תוכן שהוא עצמו יחפש אותו, אולי אפילו יתרום לו בעצמו וכך ייחשף אל המסר השיווקי.

דוגמאות טובות ומוצלחות לא חסר: קבוצה המדברת על דיאטה בחסות (וניהול) דיאטנית, קבוצה העוסקת במתכונים ולמעשה מתוחזקת על ידי חברה המשווקת מוצרי מטבח, אוסף תרופות ועצות סבתא שלמעשה נאספים על ידי חברה המשווקת תרופות ועוד ועוד.

השיטה אם כן היא מציאת מכנה משותף של קהלי היעד, יצירת אתר/עמוד/קבוצה שכוללת אספקת תכנים רלוונטיים העשויים לעניין את קהלי היעד יחד עם עידוד הגולשים להביא תכנים משלהם וכמובן יצירת דיאלוג פעיל.

והדרך להניע את התהליך, ליצור מסה ראשונית של גולשים בעלי עניין היא באמצעות שיווק גרילה: להיעזר בגולשים בעלי נוכחות משפיעה (כמות חברים רלוונטיים אמיתית!) הזמנת גולשים מבחוץ אישית ופניה אל גולשים רלוונטיים. תגמול גולשים בפרסים סמליים עשוי לסייע, אולם כמובן שצריך להיזהר מהמתחרים המקצועיים (להימנע מתחרויות לייקים ומפרסים יקרים).

הדרך היא איטית ולא קלה, אבל כמו בכל שיווק אמיתי אין בנמצא קיצורי דרך משמעותיים ופשוט צריך לעבוד!

 

 

יחסי ציבור באינטרנט וקידום אתרים במנועי חיפוש

פעולות שיווקיות בעלות סינרגיה המשלימות אחת את השניה

פעילות יחסי ציבור באינטרנט מיועדת לקדם את המסרים של הארגון ברשת האינטרנט באמצעים שונים כמו השתתפות באתרים, פורומים, קהילות וירטואליות, רשתות חברתיות, בלוגים ועוד. קידום אתרים במנועי חיפוש  מטרתו היא להביא את אתר החברה לראש התוצאות בעת ביצוע חיפוש במנועי חיפוש (ובמיוחד גוגל) על ביטויי מפתח. למרות שלכאורה ששני תחומים אלו נשמעים רחוקים, הרי הם קרובים במיוחד ויש ביניהן סינתזה רבה.

קידום אתרים במנועי חיפוש

מנועי החיפוש הדינמיים ובראשם גוגל משתדלים להביא את לגולשים את התוצאות הרלוונטיות והנכונות ביותר עבור החיפושים שלהם. ברמה השטחית ביותר ניתן לומר כי התוצאות הנכונות נקבעות על פי שני גורמים עיקרייים: התאמת עמוד התוכן על פי ניתוח תוכן של מנוע החיפוש וכמות הקישורים האיכותיים והרלוונטים המובילים אל העמוד.

ככל שמילות החיפוש נמצאות גבוה יותר בראש העמוד (בכותרת, כותרת משנה ובפסקה ראשונה), וככל שהעמוד נמצא באתר רלוונטי יותר – כלומר, האתר כולו עוסק בתחום החיפוש על פי ניתוח טקסטואלי של מנוע החיפוש כך הוא יהיה רלוונטי יותר ומתאים יותר.

הפרמטר השני הוא כמות הקישורים האיכותיים המפנים אל האתר. ככל שיש יותר קישורים איכותיים (קישורים מאתרים בעלי דרוג גבוה – אתרים גדולים, אתרים מוסמכים),  ככל שהקישורים יגיעו מעמודים רלוונטיים כך יחשב הקישור לאיכותי יותר. שני הפרמטרים הנ"ל מספקים את מידת הרלוונטיות.

מטרת קידום אתר במנועי חיפוש או כפי שהוא מכונה בהגה המקצועי אופטימיזציה לאתרים (Search engine Optimization או SEO) היא להפוך את האתר לרלוונטי עד כמה שניתן עבור תוצאות החיפוש כלומר, להתאים את העמוד כך שיהיה רלוונטי לפי מילות המפתח וליצור קישורים מתאימים (על ידי החלפת קישורים לדוגמא) מתאימים.

הסינרגיה

למרות השוני בין המקצועות – יחסי ציבור באינטרנט וקידום אתרים, יש כאמור ביניהם סינרגיה רבה. ראשית, יחסי ציבור עוסקים בתכנים – הודעות לעיתונות, כתבות, פוסטים בפורומים, תגובות. כל התכנים הללו תורמים לקידום האתרים על ידי שימוש במילות המפתח, מילות שיהוו מילות חיפוש במנועי חיפוש. במקרים בהם  ישנה אפשרות לפרסם קישור לאתר, קישור זה יתרום לקידום האתר במנוע החיפוש

סינרגיה נוספת היא הפעולה עצמה. אם שמענו וקראנו על מוצר חברה או מסוים נלך לחפש אותה, מן הסתם במנוע החיפוש. אך אם המוצר או החברה לא יופיעו בעמודים הראשיים, הרי שנלך למתחרים.

שיטות עבודה דומות

שיטות העבודה של יחסי ציבור בכלל ו-יחסי ציבור באינטרנט בפרט ושל חברות קידום אתרים דומים: תחקיר מלא על מטרות החברה, המסרים שלה, בחירת הכלים (או בחירת המילים), ניסוח אסטרטגיה וכמובן, פעילות שוטפת – הפצת המסרים.
פעילות משלימה

כאשר חברה יוצאת בקמפיין שיווקי ברשת הכולל פרסום, יחסי ציבור ושיווק ברשת, אסור לה להזניח את קידום האתר שלה במנועי החיפוש מחד ומאידך, פעילות יחסי ציבור ושיווק ברשת תסייע כתוצאת לוואי בכל פעילויות ה-SEO, קידום אתרים במנועי החיפוש.

 

יחסי ציבור לקראת כנס או יום עיון

יחסי ציבור לקראת כנס או יום עיון

יחסי הציבור מיועדים לעודד הרשמה. העיתונות רוצה לדווח בדיעבד

כנסים וימי עיון הם "לקוחות יחסי ציבור" קלאסיים. חברות או חברות הפקת אירועים נוהגות לקיים ימי עיון בתחומים שונים ולקראת האירוע שוכרים משרד יחסי ציבור או דורשים ממשרד יחסי הציבור הקיים שלהם לקדם את האירוע.

לכאורה, זה לא אמור להיות מסובך, אולם מבחינת קשרי עיתונות יש קונפליקט בין האינטרסים של המארגנים לבין האינטרסים של העיתון. האינטרסים של החברה היא לחשוף בהרחבה כמה שיותר מוקדם את דבר קיומו של הכנס/יום העיון בכדי לעודד הרשמה. העיתונות לעומתם חסרת עניין בדיווח על אירוע עתידי אלא אך ורק על אירוע המתרחש בהווה ולרוב התרחש בעבר, כלומר, העיתונות תשמח לדווח מה היה בכנס.

בכדי לקדם את הכנס בתקשורת ומחוצה לה יש לקחת בחשבון מספר נקודות:

יחסי ציבור למרצים

חשיבות הכנס או יום עיון לרוב נקבעת לאו דווקא על פי הנושא, אלא בעיקר על פי מי משתתף בו, המרצים האורחים, על כן יחסי הציבור אמורים לחשוף את המבקרים העתידיים. אם לארי ניבן, סופר המדע הבידיוני הנודע יבקר בכנס מד"ב ופנטזיה בישראל, הרי שבעצם יחסי הציבור אמורים לקדם את ביקורו בישראל, לעשות לו עצמו יחסי ציבור ובכל מקום להזכיר כי "לארי אליסון ישתתף בכנס בישראל שיערך ב…"

הדגש מיוחד הוא לרמוז בהודעות לעיתונות מה הוא יגיד ומה הוא יחשוף בפני הקהל הישראלי. אפשרות נוספת היא להציע לכתבים לראיין את מבקרי הכנס העתידיים לקראת ביקורם בישראל.

יחסי ציבור למשתתפים

כנסים רבים וימי עיון מהווים יום מפגש ל"ברנז'ה" מתחום מסוים, הזדמנות נפלאה לנטוורקינג וזהו גם המסר שאמור להיות מועבר בפעילות יחסי הציבור. מסר נוסף מובלע שכדאי להדגיש אותו הוא "אם אתה לא שם, אתה לא קיים".

יחסי ציבור לאתר הכנס

כדאי ורצוי לפתוח אתר אינטרנט ייחודי לקראת הכנס. האתר מלבד היותו נקודת הרשמה, מקום בו ניתן להרחיב בפרטים, יכול לשמש ככלי ליחסי ציבור לקראת הכנס, בייחוד יחסי ציבור באינטרנט.

יחסי ציבור בזמן הכנס

כנסים רבים נמשכים יותר מיום אחד. היום הראשון הוא קריטי משום שבו ידווח באמצעי המדיה השונים על הכנס ויוכל לקדם את התערוכה. תפקיד משרדי יחסי ציבור הוא לא רק להזמין את העיתונאים, אלא גם לארח אותם ולוודא כי נפגשו ודיברו עם האנשים הנכונים (הלקוחות, המרצים החשובים וכיו"ב).

תכלס

* האינטרס של המדיה הוא לכסות את הכנס בדיעבד, של מארגני הכנס, לקבל כיסוי מקדים לעידוד ההרשמה.

* יחסי הציבור לקראת הכנס אמורים להתמקד במרצים ובמבקרים החשובים.

* כדאי להקים אתר אינטרנט לקראת הכנס ולבצע יחסי ציבור באינטרנט

* בזמן הכנס יש לארח באופן אקטיבי את עיתונאים

 

יחסי ציבור ככלי לקידום אתרים אתי

יחסי ציבור ככלי לקידום אתרים אתי

לעיתים חשוב גם איך מקדמים אתרים, לא רק תוצאת הקידום

יחסי ציבור באינטרנט כמו כל פעילות יחסי ציבור נועדה לקדם את המסרים של הארגון אל קהלי היעד. ברשת כאמור ניתן לעשות זאת בפורומים, בקהילות וירטואליות, ברשתות חברתיות, בלוגים ועוד. פעילות קידום אתרים היא פעולה משלימה וסינרגית ליח"צ ויכולה לסייע לה בקידום אתר במנועי החיפוש ובעיקר בקידום אתי.

מהו קידום אתי?

קידום אתר אתי משמעותו לקחת את אופן ומטרת פעולת מנוע החיפוש – לספק למחפשים תוצאות את המתאימות ביותר, וליישם אותה בפועל, להפוך את האתר המקודם למתאים יותר. קידום לא אתי פירושו לזייף את מידת תאימות התוצאות.

תוצאות החיפושים במנועי חיפוש נקבעות על פי מספר רב של גורמים הנחלקים לשניים: התכנים בעמודים והקישורים אל אותם העמודים. ככל שהעמודים יהיו "נכונים יותר" כך ימוקמו גבוה יותר בתוצאות החיפוש ומנגד, ככל שהקישורים יהיו "איכותיים יותר", כלומר מאתרים מנושאים דומים או קרובים, בתוך קונטקסט מלא יותר ומאתרים ועמודים בעלי דירוג גבוה יותר.

יש להדגיש כי הדיון להלן לא מתייחס לקידום אתרים בצורה פסולה (מכונה Black Hat) הכוללת שימוש בתוכנות להפצת ספאם, רמאות ישירה וכיו"ב אלא אך ורק לאתיקה במנועי חיפוש.

רצף האתיקה

דמיינו רצף שבקצה האחד נמצא קידום אתי מוחלט ובקצה השני קידום לא אתי. בצד האתי נמצאים אותם העמודים בעלי התוכן המתאים ביותר, העשיר ביותר שעונה על צרכם של הגולשים בעוד שבצד השני נמצאים עמודי תוכן בעלי ערך לקוי ונמוך לגולשים.

יתכן מאוד כי הן עמודים אלו והן עמודים אלו ימוקמו בראש תוצאות החיפוש בזכות אופטימיזציה נכונה, ריבוי קישורים וכיו"ב.

חברות קידום אתרים רציניות ומכובדות פועלות על רצף האתיקה שלעיל. חלקן מעדיפות תוצאות מהירות – החלפת קישורים זריזה והפצת קישורים רבים ככל הניתן רק כדי להעלות בדירוג מנוע החיפוש. אחרות מעדיפות להיות קרובות יותר לצד האתי, להשקיע ולדרוש מהלקוחות יותר תכנים, יותר הקשרים. יתכן והתוצאה תהיה איטית יותר, אך ללא ספק גם אפקטיבית יותר וגם בעלת דימוי גבוה יותר.

תדמית

התדמית של הארגון /חברות שעל אתריהן מבוצע קידום אתרים חשובה לא פחות. חברות גדולות משקיעות הרבה מאוד משאבים בפרסום, יחסי ציבור וכלים שיווקיים נוספים כדי להעלות את תדמיתן בקרב הלקוחות הפוטנציאלים, הלקוחות הקיימים, הציבור הרחב ועוד. דווקא כאשר הן מגיעות לנושא קידום אתרים, אולי בגלל חוסר ידיעה אולי בגלל העלמת עין, יתכן ויעדיפו תוצאות ולא משנה איך, על פני האתיקה בקידום אתרים.

באופן זה ניתן למצוא קישורים אל חברות גדולות ו"מכובדות", משרדי עורכי דין גדולים, חברות פרסום, חברות ציבוריות ועוד "המפארות בנוכחותן" סיומות של אתרים סתמיים ברחבי הרשת ובמקביל, באתר שלהם משתרכת לה למטה רשימה ארוכה של אתרים סתמיים הכל למטרת קידום אתרים.

יחסי ציבור ככלי לקידום אתרים אתי

בכדי להתקרב אל הצד האתי בנושא קידום אתרים, ניתן ורצוי להיעזר במשרד יחסי הציבור של הארגון. משרד זה הכין לבטח את אסטרטגיית יחסי הציבור, את הקווים המנחים, המסרים התקשורתיים ובהתאמה יכול גם לסייע בעצם ההודעות לעיתונות, המאמרים, הדיוקנים ועוד לצורך קידום האתר. אולם מעבר לטקסטים עצמם, פעילות יחסי ציבור ברשת מספקת כפועל יוצא את הכלים לקידום אתרים אתי.

מי מוביל את מי

העבודה המשותפת בין משרד יחסי ציבור לבין חברת קידום אתרים חייבת להיות מסונכרנת. לא חשוב מי אמור להוביל את מי, כל אחד מטרתו היא מעט שונה אך בסיכומו של דבר המטרה זהה: לספק לארגון את הכלים הטובים ביותר לשיווק מוצריו, שירותיו ועוד.

משרד יחסי הציבור אמיר שחר – יחסי ציבור ושיווק מספק שירותי יחסי ציבור באינטרנט וכן שירותי כתיבת תכנים לאתרי אינטרנט, מאמרים וטקסטים שונים לצרכי קידום אתרים ועוד.

 

 

בלוג ארגוני ככלי ליחסי ציבור

בלוג ארגוני ככלי ליחסי ציבור

מדוע ארגוניים חייבים להקים ולנהל מערכת בלוגים

 

הבלוג, יומן הרשת, הפך לאחד מכלי יחסי הציבור החזקים ביותר שכל ארגון, קטן או גדול יכול להשתמש בו כדי להעביר בו מסרים תקשורתיים ושיווקיים לקהלי היעד שלו.  לצורך ההגדרה, בלוגים ארגוניים הינם הבלוגים שהארגון מקים, יוזם ומנהל עבור צרכים ארגוניים, להבדיל מבלוגים אישיים של עובדי הארגון שאין בינם לבין החברה בה הם עובדים דבר.

בניגוד ל"רשמיות" של אתר האינטרנט של החברה או כל פרסום אחר שלה, הבלוג/ים הארגוניים מאפשר להציג את החברה באופן קליל יותר, אנושי יותר ואף לחשוף ולהציג את אנשי הארגון ברמה אישית.

הבלוג מאפשר להציג מה קורה בחברה, לפרסם הודעות או חדשות מתוך או על הארגון, את אלו שלא יצאו באופן רישמי כהודעות לעיתונות, לסקור פעילויות שונות של הארגון להציג תוכניות עתידיות ועוד. עוד מאפשר הבלוג הארגוני באמצעות מערכת התגובות, לקיים דיאלוגים שונים: בין אנשי הארגון – בינם לבין עצמם, או חשוב יותר, עם גורמים חיצוניים לקוחות/עובדים/ספקים ושאר קהלי היעד.

מיקום הבלוג

השאלה הראשונה בעת הקמת הבלוג/ים הארגוני/ים היא היכן צריך למקום אותו. האפשרויות הן:

* לצד וכחלק מאתר האינטרנט של החברה (כמו הבלוג של אתר זה)

* פלטפורמת בלוגים עצמאית המקושרת לאתר אך פועלת בנפרד

* על פלטפורמות בלוגים פופולאריות

* להפוך את אתר האינטרנט הרישמי של החברה לבלוג

לכל אחת מהאפשרויות יש יתרונות ויש חסרונות ולעיתים ניתן לבחור ביותר מאפשרות אחרת לדוגמא, כחלק מאתר האינטרנט במקביל לפעילות בפלטפורמת בלוגים פופולארית.

בלוג אחד או כמה בלוגים?

שאלה נוספת היא האם לנהל בלוג אחד או כמה בלוגים. התשובה לשאלה תלויה בכמות המשאבים של הארגון ועד כמה ברצונו למנף את נושא הבלוגים לצרכי יחסי ציבור, ביכולת הטכנית והמעשית לנהל כמות מסוימת של בלוגים וכמובן בשיתוף הפעולה של עובדיו.

כפיתרון ביניים ניתן לנהל בלוג כאשר בכל פעם מישהו אחר מתוך הארגון יכתוב פוסט נפרד (רשימה בבלוג ובמקרה והדבר מתנהל כשורה ואף מביא תוצאות ניתן לפצל את הבלוג ולפתוח בלוגים ארגוניים נוספים.

מי מנהל וכותב את הבלוג?

בלוג שלא מתעדכן לעיתים קרובות (לפחות פעם בשבוע) הופך להיות מעין פיל לבן. חוסר העדכון עלול אפילו לגרום לנזק. על כן הארגון חייב למנות אחראי על הבלוג אשר זהו חלק מעבודתו ותפקידו והוא זה שאחראי כי הבלוג יתעדכן, אחראי לנהל את התגובות (למחוק במידת הצורך, לאשר אחרות, להגיב ולענות.

מי צריך לכתוב ולנהל את הבלוג

אחת הבעיות העקרוניות העומדות בפני כל ארגון הוא יכולת הביצוע והכתיבה. במידה ובארגון אין אנשים עם יכולות/מודעות/רצון/מחויבות לכתוב בבלוגים, הרי שמומלץ לשכור גוף חיצוני (משרד יחסי ציבור) אשר מתמחה בכתיבת בלוגים ויכול לקחת חומרים מתוך הארגון, לעבד אותם ולפרסם אותם בתוך הבלוג/ים הארגוני/ים.

האם ליחצן את הבלוג?

אין ספק שאחת ממטרות הבלוג הוא לחשוף את התכנים שבו אל קהלי היעד. על כן רצוי לפרסם וליחצן את הבלוג באמצעים שונים (יחסי ציבור, פרסום) כדי להפנות את תשומת ליבם של קהלי היעד לעצם קיומו.

כיום עצם פתיחתם של הבלוגים ארגוניים מהווים נושא חדשותי ועל כן ניתן "לגרוף" כיסוי נאה מעצם פתיחת הבלוג בלבד.

 

"אמיר שחר יחסי ציבור ושיווק" מתמחה בייזום, הקמה, ניהול, ליווי וכתיבת בלוגים ארגוניים.

 

שיטת חבר מביא חבר

שיווק מפה לאוזן, המלצות והפניות

להכניס את שיטת חבר מביא חבר, מפה לאוזן למסגרת מסודרת

כל מנהל וכל איש שיווק ומכירות יודע כי הפניה על בסיס אישי היא אמצעי השיווק היעיל ביותר מכל אמצעי אחר –יחסי ציבור, פרסום, קידום מכירות ועוד: חבר מביא חבר, לקוח מביא לקוח, קולגה מפנה לקוח פוטנציאלי וכן הלאה. מאחר ומדובר בכלי השיווקי הטוב ביותר, הרי שכדאי וחשוב להפוך אותו לשיטתי.

להלן מתודולוגיה מוכחת ופשוטה למיטוב שיטת החבר מביא חבר:

ניסוח מלא ומסודר

כמו כל פעילות שיווקית, כך גם שיווק דרך הפניות (שיווק מפה לאוזן) דורש ניסוח מדויק ומלא אותו יש להציג בפני הגורמים המפנים. יתכן שהגיס למשל המקושר היטב יכול להפנות מספר רב של לקוחות פוטנציאלים, אבל הבעיה היא שהוא לא יודע ו/או מבין בדיוק מה אתה עושה ואיזו תועלת החברים/מכרים שלו יוכלו להפיק. על כן, ניסוח נכון אשר יוצג באופן מלא בפני גורמים מפנים הוא הכרחי: מי אתם, מה אתם עושים, איזה שירותים או מוצרים אתם מספקים, מה התועלת ללקוחות וכן הלאה.

מיפוי קשרים

השלב השני הוא המיפוי: חברים, מכרים, לקוחות, ספקים וכן הלאה – כל אחד מהם יכול להפנות לקוחות.

כל פניה ומצגת אל הגורמים המפנים תתועד: תאריך, מסר, אופי המצגת. האם הגורם המפנה עודכן בחדשות האחרונות. הדברים לא חייבים להתבצע באופן רישמי, אלא בפגישה חברתית, טלפון, אימייל וכיו"ב.

תיעוד תוצאות

הצד השני – תיעוד התוצאות חשוב ביותר– לבדוק מי הפנה, איך, מתי ומה הייתה התוצאה הסופית (מכירה?). תיעוד התוצאות הוא עקרוני ולו כדי לבצע את השלבים הבאים.

תזכורות קבועות

פניה חד פעמית בנוסח: "אז תשלח לי כאלו שמתעניינים" אולי תהיה אפקטיבית למשך כמה ימים, אבל מאחר שכל אחד עסוק בענייניו, הדבר ישקע ויכנס לסדר עדיפויות אחרון. יתכן גם שהבקשה להפניות התבצעה באופן חלש ולא מובן מספיק. על כן חשוב לבצע לבצע תזכורת קבועות אל הגורמים המפנים – פעם בחודש, פעם ברבעון… וכן הלאה כאשר בכל פעם חשוב להדגיש את המסרים הקבועים.

תגמול

כדאי לתגמל את אילו שמפנים אם בעמלה מקובלת, אם בתגמול בטובות הנאה מסויימות, אם בהפניות הדדיות, שי לחג, הזמנה לארוחת צהריים או כל דרך אחרת.

ניתוח תוצאות

לאחר פרק זמן בו כל פעילות ההפניות תועד, חשוב לבדוק מי אכן "סיפק את הסחורה" ומי לא ולמה. יתכן כי אנשים מסויימים עדיין לא קלטו את המסר. יתכן כי זה לא משתלם להם מספיק, יתכן כי "אתם לא בראש שלהם מספיק" ויתכן מאוד כי אין באפשרותם לעשות כך.

הניתוח גם יאפשר להשקיע יותר באילו שהפנו ואולי אף לנסות ולאתר מפנים נוספים בעלי אותו פרופיל מקצועי או חברתי.

תכל'ס:

כלי ההפניות על בסיס אישי הוא אמצעי השיווק האפקטיבי ביותר. ניסוח נכון, תיעוד, תגמול המפנים יניב תוצאות.

 

ניהול מוניטין אישי ברשת

ניהול מוניטין אישי ברשת

מה חשוב לאדם יותר משמו הטוב? אנשים יכולים לטרוח במשך שנים ובהבזק של רגע שמם הטוב עלול להיפגע בגלל טעות שעשו, טעות שמישהו אחר עשה או אפילו בגלל כוונה זדונית. זה קורה הרבה, יותר מידי.

כמעט מידי יום אנו נחשפים לידיעות באמצעי התקשורת על כך שפלוני נעצר בחשד למעורבת במעשה פלילי. לעיתים רחוקות מאוד אנחנו נפגשים בידיעה הפוכה – האיש שוחרר ממעצרו ללא הגשת כתב אישום שלא לדבר על כך ש"כל האשמות נגדו נמצאו מופרכות לחלוטין". לעיתים נפגוש "סתם" השמצה או הלעזה.

תביעה על הוצאת לשון הרע ודיבה עשויה אמנם לתת הרגשה טובה יותר לאדם שנפגע, אך עדיין, הפרסום הראשוני עלול להיחרט בראשם של אנשים.

אם אנשים עוד עשויים לשכוח, הרי שהרשת לא שוכחת דבר. אם הדברים נכתבו ופורסמו בעיתונים ואתרי אינטרנט חדשותיים דיווחו על העניין, קרוב לוודאי שבמשך שנים רבות הדבר יצוף ויעלה כלפי מעלה בכל פעם שמישהו יבצע חיפוש במנוע חיפוש על שם האיש.

בכדי לפתור בעיה זו "נולד" מקצוע חדש או תחום התמחות חדש בעולם יחסי הציבור ושמו נייהול מוניטין אישי ברשת.

ניהול מוניטין אישי ברשת מטרתו היא לדחוק לאחור ואפילו אם אפשר, להעלים את הפרסומים השליליים ממנועי החיפוש תוך יצירת מוניטין "חדש" לאדם.

ניהול מוניטין באינטרנט כולל בתוכו שלושה תחומי פעילות עיקריים:

יחסי ציבור אישיים – פעילות יחסי ציבור שנועדה לקדם את שמו של האדם כמומחה ל… כמוביל דעה, כבר סמכה בתחומו. יחסי הציבור האישיים מוכרים לרוב מעולם "המפורסמים", והסלבס למיניהם, אבל לא רק, אלא גם בתחומים מקצועיים בהם יש לאנשים, ובעיקר ליועצים, עניין לקדם ולחשוף את עצמם כמובילי דעה ומומחים בתחומם.

תחום נוסף הנמצא תחת אותה מטריה הוא מיתוג אישי באינטרנט – או במילים אחרות, יחסי ציבור אישיים ברשת תוך כדי הפיכת האיש למותג על ידי פרסומים שונים ושימוש בכלים שונים ברשת: תשובות בפורומים, פרסומים בבלוגים, פרסומים אחרים באתרי מאמרים ועוד.

התחום השלישי והאחרון הוא קידום אתרים במנועי חיפוש.

יחסי ציבור אישיים מחוץ לרשת יובילו ל-"פרסומים טבעיים" ברשת אינטרנט אך כדי שלא לסמוך על אלת המזל לגמרי, תבוא פעילות יחסי ציבור באינטרנט ותדאג לפרסום מאמרים, בלוגים, תגובות ועוד כהנה וכהנה דבר אשר ימצב את האדם כמומחה בתחומו.

פעילות קידום האתרים היא כאמור פעילות משלימה ליחסי ציבור ומטרתה כאמור היא להביא את אותם פרסומים יזומים ברשת אל העמודים הראשונים של מנועי החיפוש תוך כדי דחיקת הפרסומים השליליים לעמודים אחוריים אליהם לרוב לא מגיעים.

כמובן שפעילות מסוג זה חייבת להעשות באופן מושכל ועדין תוך התמודדות נאותה עם אותם פרסומים שליליים.

אמיר שחר יחסי ציבור ושיווק מספקים שירות של ניהול מוניטין

 

 

יחסי ציבור לאופנה

יחסי ציבור לאופנה

האם יש כלל צורך ביחסי ציבור לאופנה? ומהי אופנה? האם אופנה קשורה אך בביגוד, הנעלה ואקססוריז, או שמא היא קשורה בכל דבר ויזואלי אשר משתנה לאורך הזמן ובהתאם לתכתיביו וכיצד יכולים יחסי ציבור ואופנה להדגיש את ערכו של המותג?

מאת קרין איס

המומחים בתחום יעידו על כך כי אופנה יכולה להכיל בתוכה כל עניין ובלבד שיש בו מן הדינאמיות הויזואלית ואומר, כל פריט או מוצר בעל יכולת להישאר פונקציונאלי ועם זאת להשתנות חיצונית בהתאם לצו האופנה ולהתאים לנו לתיק היד ולמרקם הנעל.

גם תיק היד ומרקם הנעל ימצאו עצמם מהר מאוד מחוץ לניוזלייטר אופנתי אם לא יקפידו להישאר מעודכנים ולספק לנו, כחיות אופנתיות, את רף הריגוש הוויזואלי לו אנו משוועים בנישה זו.

כיום רף הריגוש המדובר מוצא עצמו בשיאים חדשים שלא נראו בעבר וגורם לנו יותר מתמיד לרצות למצוא עצמנו שותפים לקריטריונים בלתי מתפשרים של תכתיבים חברתיים לפרטים הנחשבים ל"נכונים" או "יפים" בתחומים שונים כגון ביגוד, ריהוט, עיצוב פנים וחוץ, נימוסים, ואמנות. כך נרצה להתלבש בהתאם לצו האופנה, לבלות במקומות הכי אטרקטיביים, לשבת במסעדות הכי מבוקשות, להתארח בתערוכות הכי גדולות, לצפות בהצגות ובסרטים הכי מדוברים, לקרוא בספרי רבי מכר, להאזין למוסיקה הכי עכשווית ובכלל, להישאר מעודכנים ומודעים לצעקה האופנתית האחרונה בכל תחום.

אופנה במשמעותה המצומצמת מתייחסת בדרך כלל לאופנת הלבוש והתכשיטים. מגזינים רבים עוסקים בנושאים אלה כיום, גם מגזיני גברים בנוסף לנשים. תעשיית האופנה מקדמת את עצמה על ידי שימוש בדוגמניות: נשים יפות הלובשות את הבגדים האופנתיים ומראן מעוצב על ידי מעצבי אופנה, והן מצטלמות למגזינים או מסתובבות בתצוגות אופנה על מנת להראות לציבור את היופי של המוצר שהן מפרסמות (כאמור, ביגוד, הנעלה, תכשוט, עיצוב שיער ועוד).

יחסי ציבור לאופנה

כצרכנים מן השורה, כיצד נוכל לדעת על כל ההפנינג הזה שקורה ממש מתחת לאפנו וכיצרנים, איך בכלל מוצר מסוים הופך להיות אופנתי כלעומת מוצר אחר דומה שנותר מחוץ לכל ברומטר של שייכות, עכשוויות, נחשקות או בקיצור- אופנתיות ומה נוכל לעשות כדי להביא את המוצר לרמת מודעות ומקובלות מקסימאלית?

בנקודה זו ממש נכנס לפועל הנושא: יחסי ציבור לאופנה. מוצר נחשק הוא קודם כל מוצר טוב. מוצר טוב הוא מוצר אשר הוכיח את אחריותו כלפי המטרה שלשמה הוא נוצר. ברגע שאחריות זו הוכחה מעבר לכל ספק, על המוצר (או יצרניו) לדאוג שכולם יידעו על כך, זאת בכדי שלא ייוותר אנונימי ככל אותם מוצרים בלתי נודעים מתחומו. עליו להתקדם כעת במעלה התודעה הציבורית ולהיות "ידוען" ונחשק.

באיזור תפר זה נכנסת לפעולה עבודת יחסי ציבור. איש יחסי ציבור לאופנה המתמחה בתחום, ישחה בשלוחות המדיה העוסקות בתחום האופנה, וידע בדיוק לאיזה עיתונאי/מדור לפנות כדי להפיץ איזה מוצר "מוכח" ואמין המיועד לקהלי יעד מתחום זה.

כאשר איש יחסי ציבור מספר את סיפורו של פריט אופנה כזה או אחר, תוך סימון קהל מטרה מדויק, הוא מייחס לו סממני איכות, יוקרה, ותמורה נאותה, כך שלאחר תקופת עקביות סבירה, יהפוך אותו מוצר "מוכח" למותג.

הסממנים האופייניים הללו אשר מופיעים לצד המוצר בכל מקום, הופכים אט אט להיות מזוהים עימו ואף מכונים בז'רגון המקצועי; זהות מותגית.

 

לקבלת פרטים נוספים בתחום יחסי ציבור לאופנה פנו לדואר אלקטרוני: karin@aspr.co.il